Söndagstanken - Mindre och mer status

Varnar idag för att jag är lite lätt irriterad, nästan förbannad.
 
Ibland undrar jag hur mycket självförtroende vissa människor har uppstoppat i sin kropp. Jag undrar vad som får dem att tro att de är bättre än alla andra, när de egentligen bara förlorar situation efter situation. Vad kan få en människa att ha så god självinsikt, att han/hon (främst hon) anser sig själv kunna strunta i andra människor för något så larvigt kallat status? Vad får den personen att skita i de som har mindre status? Att personen i fråga rent ut sagt skiter i vad de med mindre status tycker. Jag har upptäckt detta i min närvaro, att det finns de som tänker så här. Jag blir ledsen och vill genast bryta mig loss från något jag absolut inte vill tillhöra. Usch, sitter och skäms högt över öronen just nu. Blir helt tokig så fort jag tänker på detta. Vissa personer anser sig alltså tio gånger bättre än alla andra, inte för något man gjort, utan för något man bara är. STOPP STOPP STOPP! Vi är inte 11 år gamla och jämför våra kläder, vi är inte 7 år gammal och jämför julklapparna, vi är 16-20 år gamla och jämför oss inte alls för att stärka oss själva. Det är en ren barnlek, den fånigaste av dem. Status håller inte livet ut, och absolut inte ute i den "stora världen".
 
Det som stör mig mest är att personer medvetet struntar i vad vissa tycker om dem, för att de har mindre status än en själv. Istället bryr de sig om andra människor, som de anser har högre status. Nästan rätt ut sagt har en person erkänt att han/hon tänker så här. Jag hade behövt en drös med smilyes nu för att beskriva mitt ansiktuttryck som inte gick att dölja. Trots att mitt ansikte avslöjade mina tankar förstod inte personen detta. Då insåg jag hur korkad man måste vara för att tänka så här, man måste vara lika korkad som en 7-11 åring och fortfarande leva i den världen. Alltså detta är så pinsamt! Måste avsluta här innan jag tar sönder närmaste sak, blir helt frukstansvärt galen!!! Skäms ihjäl...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0