Söndagstanken - Dagsplanering

Jag är ganska rädd för förändringar, eller inte rädd, men kan tycka det blir jobbigt ibland. Har jag ställt in mig, mina tankar och känslor på något som sedan uteblir blir det såklart ett tomrum inom mig när all förväntan, nyfikenhet och ovisshet försvinner. Jag kan också få panik om jag har tusen saker att göra men inte vet när jag ska göra dem. Därför har jag, som kontrollfreak jag är, en dagsplanering med 1-10 punkter på vad jag ska göra under dagen. Det kan stå • Skola • Plugga • Kolla på hockey. Alltså de där självklara sakerna som jag vet att jag ska göra men som jag ändå måste ha framför mig eller avbockat √. Det är heller inte så att jag inte kan skippa någon av punkterna utan att hamna helt ur fokus, det händer nästan varje dag att en punkt skjuts till nästa dag, vilket inte gör någonting alls för punkterna är inte alltid så viktiga. Tas en punkt bort ersätts den snabbt med något annat. Jag vill bara ha dem där för att få en viss struktur och framför allt för att ta vara på tiden. För det är just det jag börjat göra sedan jag började med dagsplaneringen. Jag tar även en dag i taget på ett helt annat sätt än tidigare även om jag ser nästan precis vad jag ska göra en vecka framåt, men ändå så är det punkterna här och idag som gäller för att inte bli helt fullproppad med punkter framöver. Det kan säker låta hur tråkigt och strukturerat som helst, men man gör det efter sin egen vilja och nivå. Det handlar inte om krav på mig själv att klara/göra vissa saker, det handlar om att få saker gjort och veta att bättre saker kommer. Så: ni som inte är impulssiva, värdelösa på att planera eller helt enkelt bara gör det ni vill när ni vill det, testa detta! Dagarna går visserligen snabbare, men man får det man vill gjort också. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0